Wrak Vickers Wellington wordt geborgen.

18-06-2016

Wrak Vickers Wellington wordt geborgen.

In het IJsselmeer nabij Lemmer wordt deze zomer i.v.m. de veiligheid rondom zandwinning de Vickers 417 Wellington III geborgen. De berging start op 22 augustus 2016 en kost een miljoen euro. Het wrak werd in 2014 gevonden en er werden toen al plannen gesmeed. Rond het vliegtuig wordt een damwand van 25 bij 36 meter geplaatst en een stukje IJsselmeer wordt droog gepompt. Dit geeft bergers de kans te zoeken naar stoffelijke resten en wrakdelen. Stichting Missing Airmen Memorial Foundation uit Leeuwarden denkt dat het om een bommenwerper van No. 305 Squadron gaat met registratienummer R1322, bezet door een Poolse bemanning. Het vliegtuig  crashte in de nacht van 8 op 9 mei 1941 en was op weg naar Bremen. Piloot Jan Piotr Dorman (30) vloog de kist. Het vliegtuig vertrok vanaf Nottingham  met 6 bemanningsleden. 4 bemanningsleden kwamen hierbij om  (KIA) de overige twee bemanningsleden worden nog steeds vermist (MIA). Vermist is erger dan dood.

Zie ook:  www.flevolanderfgoed.nl/home/erfgoed/noordoostpolder-2/vliegtuigwrakken-3/wellington-r-1322.htm

>>Wrak Vickers Wellington wordt geborgen.