Onderzoek ARG bij wrak Lancaster

18-09-2016

Onderzoek ARG bij wrak Lancaster

De  stichting Aircraft Recovery Group 1940-1945 (ARG)  uit Heemkerk doet onderzoek bij het wrak van de Lancaster Mk.III ED603 van het RAF No.83 (Pathfinder) Squadron. Deze Lancaster stortte in de nacht van 12 op 13 juni 1943 in het IJsselmeer neer, nadat het werd aangevallen door een Duitse nachtjager. De Lancaster was al licht beschadigd geraakt tijdens het bombardement op de Duitse stad Bochum. Het wrak werd al in 1997 door de ARG ontdekt.

Giften maakten het mogelijk dat de ARG dit initiatief tot onderzoek konden nemen. De stichting heeft contact met nabestaanden die hun familielid graag een eervolle begrafenis willen geven.

Het toestel ligt in verschillende delen op de bodem van het IJsselmeer, ongeveer vier kilometer naast de Afsluitdijk. De ARG heeft verschillende onderdelen op locatie geborgen, maar hoopt vooral op tekenen te stuiten die wijzen op de aanwezigheid van de drie nog vermiste bemanningleden die zich wellicht nog in hert wrak bevinden.

Foto:  Johan Graas van de ARG bewondert een cockpitdeel dat naar boven is gehaald (  Foto gemaakt door: Noordhollandsdagblad).

>>Onderzoek ARG bij wrak Lancaster