Lezing Bert Wijs in Luchtoorlogmuseum 'Fort Veldhuis'

12-09-2016

Lezing Bert Wijs in Luchtoorlogmuseum 'Fort Veldhuis'

Lezing over het luchtgevecht tussen August Geiger en Bob Braham

Op zondag 18 september 2016 is er in Luchtoorlogmuseum Fort Veldhuis een lezing over het luchtgevecht tussen August Geiger en Bob Braham. Beiden waren zeer goede vliegers en piloot van een nachtjager. August Geiger een Duitser die Engelse bommenwerpers moest onderscheppen en Bob Braham een Engelsman die juist Duitse nachtjagers moest bestrijden. Op 29 september 1943 kwamen zij elkaar tegen boven het IJsselmeer en ontstond er een luchtgevecht dat werd gewonnen door Braham. Geiger kwam daarbij om het leven. Bij de drooglegging van Zuid-Flevoland kwamen de resten van zijn vliegtuig boven en worden nu tentoongesteld in Luchtoorlogmuseum Fort Veldhuis. Alle ins- en outs worden vandaag verteld door Bert Wijs, die alle bijzonderheden omtrent dit gevecht heeft uitgezocht. De lezing vangt aan te 14.00 uur.

Toegang:

Volwassenen € 3,50, kinderen van 8 tot 12 jaar, € 2,50, kinderen jonger dan 8 jaar gratis en houders van een veteranenpas gratis.

De Spreker
Bert Wijs is verbonden aan de Stichting Ongeland. Een in Flevoland gevestigde stichting die tot doel heeft  informatie te verschaffing over de tweede wereldoorlog en de burgers van Flevoland bewust maken van hetgeen in deze periode in het IJsselmeergebied zich heeft afgespeeld. Daarnaast is hij auteur van het boek Geborgen in de polderklei, een interessant boek dat een aantal crashgevallen in Flevoland behandeld.

De Stichting
De Stichting Aircraft Recovery Group doet al meer dan 25 jaar onderzoek naar de luchtoorlog boven Nederland. De resultaten van deze onderzoeken zijn samengebracht in het luchtoorlogmuseum Fort Veldhuis te Heemskerk.

Het Fort
Het Fort bij Veldhuis is onderdeel van de Stelling van Amsterdam. Het Fort is gelegen aan de Genieweg 1, 1967 PS Heemskerk. De ligging van het fort is op de grens van Heemskerk en Zaanstad.

Luchtoorlogmuseum “Fort Veldhuis”
Genieweg 1
1967 PS  Heemskerk
06-20298691