Boek 'Poppies in de Polder'

Jaar : 2010
ISBN : 9789072602053
Kenmerken : 130 pagina's, illustraties, 19 × 19 cm

'Het is een boek dat nu geschreven moest worden. We hebben de verhalen over de 4 mei herdenking nu nog uit de eerste hand kunnen optekenen. Over niet al te lange tijd is dat niet meer mogelijk.' Woorden van secretaris Henk van den Brink van de Stichting Geschiedschrijving Dronten.

Gerrit Wijnne Het boek, getiteld 'Poppies in de polder - drooggevallen herinneringen van de Tweede Wereldoorlog', wordt maandag 29 november in kerkcentrum Open Hof gepresenteerd tijdens de donateursavond van Geschiedschrijving. Het behandelt alle facetten van de 4 mei-herdenking in Dronten. De titel is een directe verwijzing naar de traditie dat echtgenotes van Airgunners elk jaar bij de herdenking klaprozen (poppies in het Engels) leggen bij het monument op het plein aan de Rede. In de titel ligt besloten dat centraal in het boek de herdenking op het Redeplein staat. Van den Brink: 'We hebben daarbij het onderwerp van alle mogelijke kanten bekeken.' Uiteraard wordt in het boek de historie van de Lancaster bommenwerper ED357 van het Engelse 12 squadron beschreven. Dit toestel, dat in de nacht van 11 op 12 juni 1943 neerstortte in wat nu het IJsselmeer is, is onlosmakelijk met Dronten verbonden omdat één van de vier propellers ervan het vliegersmonument in Dronten siert. Ook de ontstaansgeschiedenis van het monument komt aan bod. Verder heeft de werkgroep Interviews van Geschiedschrijving gesprekken gehad met verschillende mensen die op wat voor manier dan ook betrokken zijn (of zijn geweest) bij de herdenking; Airgunners, gastgezinnen en Gerrit Zwanenburg, die jarenlang betrokken was bij de berging van in de Tweede Wereldoorlog neergestorte bommenwerpers. Verder wordt de rol van de scouts en Dronter muziekverenigingen bij de herdenking onder de loep genomen. Voorzitter Jan Riemens van Geschiedschrijving: 'We hebben geprobeerd een zo compleet mogelijk beeld te geven van de herdenking.' Geschiedschrijving had het onderwerp al langere tijd op de lijst staan met mogelijke onderwerpen voor een boek. Waarom het er nu van is gekomen? Riemens: 'Het moest nu gebeuren. Er zijn steeds minder mensen die uit de eerste hand kunnen vertellen over dit gedeelte van de Dronter geschiedenis. Het was een beetje nu of nooit.' Van den Brink vult aan: 'We bevinden ons op een kantelpunt. De eerste generatie Drontenaren staat op het punt van omvallen, om het oneerbiedig te zeggen. De tweede generatie moet het hebben van verhalen van de eerste generatie waar het gaat om de eigen geschiedenis. Het is daarom van groot belang dat we de verhalen van die mensen optekenen nu het nog kan

Bron: Flevopost, 23 november 2010

>>>Boek 'Poppies in de Polder'