Lezingen

Tijdens de Luchtoorlogdag zullen er meerdere lezingen worden gegeven. Hieronder treft u een overzicht aan van deze lezingen.

De eerste twee lezingen hebben betrekking op de recente berging van een Vickers Wellington in de gemeente Fryske Marren. Hierbij een kleine film over deze berging.

Wij gebruiken deze film met toestemming van Koninklijke Smals N.V.

Lezing 1

De eerste lezing die dag zal plaatsvinden om 12.00 uur in de filmzaal van Museum Schokland.

De lezing zal gehouden worden door Ruurd Kok en Peter Boomsma, auteurs van het boek 'Lest we Forget'.

Peter Boomsma (L) en Ruurd Kok (R)

Boek 'Lest we Forget'

De lezing duurt ongeveer 30 minuten en gaat over de berging van de Vickers Wellington in 2016.

In de zomer van 2016 vindt op het IJsselmeer een typisch Hollands huzarenstukje plaats. Door het droogleggen van 900 m2 IJsselmeer is het wrak van de Vickers Wellington R1322 op een unieke wijze geborgen. De Britse bommenwerper, met Poolse bemanning, werd in de nacht van 8 op 9 mei 1941 neergeschoten door een Duitse nachtjager.

Minutieus wordt door auteurs Peter Boomsma en Ruurd Kok uit de doeken gedaan hoe de berging is gerealiseerd en hoe de Vickers Wellington in de donkere oorlogsdagen aan zijn einde kwam.

Bovenstaande foto's gebruiken wij met toestemming van Uitgeverij Louise.

Lezing 2

Ook de 2e lezing van deze dag heeft betrekking op de recente berging van een Vickers Wellington in de gemeente Fryske Marren.  Vanaf 13.30 uur zal Majoor Bart Aalberts zijn kant toelichten van deze berging.

Majoor Vliegtuigberging is werkzaam bij Logistiek Centrum Woensdrecht. Aalberts heeft het werk overgenomen van Majoor Arie Kappert. Samen hebben zij de berging van het vliegtuig gedaan. Alberts is niet alleen betrokken bij vliegtuigwrakken uit de Tweede Wereld oorlog maar ook bij bergingen van hedendaagse toestellen.

Aalberts: " Als voorloper van een mega project om gedurende meerdere decennia zand te kunnen winnen uit het IJsselmeer, is afgelopen augustus/september een unieke berging uit de bodem van het IJsselmeer uitgevoerd. Zo werd 11 km uit de wal met damwanden een kuip (van 24 bij 32 meter) gerealiseerd die vervolgens werd leeggepompt zodat ter plaatse de bodem van het meer droog kwam te liggen. Dit was een randvoorwaarde voor het veilig bergen van de Vickers Wellington 1C R1322, SM-F, met (afwerp)munitie en stoffelijke resten van bemanningsleden, behorende tot het (Poolse) RAF 305 squadron.

Pas tegen het einde van de berging werd aan de hand van de vondst van een aantal key items de positieve identificatie van dit specifieke toestel een feit."

De derde lezing wordt gehouden door Cees Steijger, auteur van het boek 'Crazy Horse'.

Cees Steijger

Het gaat om Boeing B-17GSH 42-30280 Crazy Horse van de 482ste Bombardment Group/812de Bombartment Squadron, die op 21 februari 1944 op de terugweg van de tweede Big Week-missie in het IJsselmeer neerstortte. Het vliegend fort bleek een radarvliegtuig te zijn, hypermodern voor zijn tijd. Twaalf van de dertien bemanningsleden wisten zich met hun parachutes in veiligheid te brengen, maar de onfortuinlijke vlieger liet het leven. Ralph W. Holcombe was 26 jaar toen hij in het koude water van het IJsselmeer verdronk. Zijn naam staat vermeld op het monument op de algemene begraafplaats van Zeewolde, ‘Opdat wij niet vergeten’.

Klik hier om naar de website te gaan over dit boek.

>>>>Lezingen