Ooggetuigen voor de klas

Stichting Ongeland biedt elk schooljaar lezingen aan over de Tweede Wereldoorlog. Dit doen we vanaf het schooljaar 2012/2013. Deze lezingen worden gegeven door ooggetuigen die deze oorlog als kind van 5 t/m 16 hebben meegemaakt. Afhankelijk vanuit welke windstreek - binnen Nederland - ze komen, vertelt men zijn of haar persoonlijke herinneringen en inzichten die vaak een specifieke invalshoek belichten. Onze lezingen hebben een dubbele doelstelling:

-  De herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog binnen de provincie Flevoland levend te houden.
-  Dat vrijheid niet vanzelfsprekend is en dat je daar je hele leven aan moet werken.

De lezingen worden visueel ingeleid en beëindigd door een vrijwilliger van stichting Ongeland.

Binnen de provincie schrijven we de basisscholen aan voor een gastles met ooggetuige. We hopen dit en komend schooljaar op veel response. Vraag aan en uiteraard kan dit ook via onze website (secretaris@ongeland.nl).

Enkele reacties:

"De Hr. Kuipers vertelde hoe hij de oorlog had mee gemaakt, het was duidelijk en we leefden ons helemaal in."
Hij nam ook een stuk van een vliegtuig , een kogel en een huls mee, het verbaasde ons hoe dun het ijzer van het vliegtuig was.

John Dirven vertelde over de vluchten boven het IJsselmeer en wat ze allemaal te wachten stond en over de berging en de soorten oorlogsvliegtuigen: bommenwerpers, jagers enz.

© John Dirven

Het was ook heel mooi hoe mr. Kuipers het vertelde zoals dat er een NSB kind in zijn klas zat en niemand mocht met hem praten. Ook zielig voor hem.

John Dirven   |   Foto © John Dirven

Jullie denken vast dat er in Flevoland geen oorlog was geweest, maar het meeste luchtgevechten zijn geweest boven het IJsselmeer.

Er zijn meer dan tientallen vliegtuigen gevonden toen de Zuiderzee werd drooggelegd. "

De heer Steenman † op de Petrus Dathenusschool op Urk |    Foto © John Dirven

School, De Schatkamer Biddinghuizen.

Gemaakt door: Anis, Aimen, Owen en Niels

Reactie leerkracht, Annely Theunissen (Flevosprong), zij gaat er prat op dat ze ons ontdekt heeft.

"Op 16 april heeft dhr. Kuiper bij ons in de groep een lezing gehouden over de Tweede Wereldoorlog. Hij is een ooggetuige en was in die tijd net zo oud als onze leerlingen nu.

De Hr. Koopman de OBS Dr. Maarten Lutherschool op Urk   |   Foto © John Dirven

Hij doet dit in samenwerking met de stichting "Ongeland" die herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog levend willen houden. Zij willen jongeren erbij betrekken. Aangezien wij nu met WO II bezig zijn, paste dit prachtig in ons programma. De kinderen waren dan ook heel enthousiast. Het sprak hen met name aan dat ze de belevenissen nu eens hoorden van iemand die het echt heeft meegemaakt. De kinderen hadden dan ook goede vragen gesteld die allemaal door Dhr. Kuiper zijn beantwoord. Verder heeft Dhr. Dirven (contactpersoon van deze stichting) een filmpje laten zien over de opgraving van de propeller die als monument voor het gemeentehuis staat. Ook heel interessant, zeker voor onze vier kinderen die op 24 april bij de overdracht van dit monument zijn geweest. Kortom voor herhaling vatbaar. Lees vooral ook even de reacties van de kinderen op de kinderpagina."

Lisa Verhoeff leerling groep 8, verslag lezing meneer Kuiper

:We hadden op dinsdag 16 april wo en toen kwam er een meneer langs die de 2e Wereldoorlog had meegemaakt het duurde wel een anderhalf uur. Maar het bleef spannend als je dan naar hem keek als hij iets vertelde zag je de glinstering in zijn ogen. Hij had best veel dingen meegemaakt. Dit verhaal van meneer Kuiper inspireerde me het meest:

Op school hadden we veel oefeningen voor als de vliegtuigen over de school vlogen. De klas, waar meneer Kuiper inzat, moest alle deuren open houden zodat alle kinderen, als er een bom viel, zo snel mogelijk uit de school konden rennen. Toen het alarm echt ging moest meneer Kuiper bij de nooddeur staan. Daar had je een heel mooi uitzicht. Hij zag hoe die vliegtuigen om elkaar rond draaiden en hoe ze neer vielen. Hij vond dat de Duitsers de vijand waren en de Engelsen voor vrede. Maar wij lezen een boek en daar was een jongen lid van de NSB en die vindt dat de Engelsen slecht waren en de Duitsers goed. Dus in de 2e Wereldoorlog lag het eraan voor wie jij was."

>>>Ooggetuigen voor de klas