06-34017756

Crashpaal 3 NOP : Supermarine Spitfire Mk. IX, MH 907

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DE SUPERMARINE SPITFIRE Mk. IX, MH 907

RAF Fighter Command 

RAF No. 229 Squadron 

Piloot

  • F/O Frank Réné Malyon Cook 
  • 408971, RAAF (Royal Australian Air Force)
  • Melbourne, Victoria, Australië 
  • KIA
  • Algemene Begraafplaats Lemsterland, Lemmer 
  • Vak C, Rij 8, Graf 219
  • Leeftijd 21

Op 29 augustus 1944 vertrok de Australische Flying Officer Frank Cook in zijn Spitfire van zijn thuisbasis Coltishall om met zijn sectie (sectie 4) een Ranger missie uit te voeren in de omgeving van het Duitse waddeneiland Borkum. 

Op de terugweg vloog de sectie Spitfire’s over het IJsselmeer. Ze bemerkten een konvooi vrachtschepen dat zojuist uit de haven van Lemmer was vertrokken. De piloten namen een sleepboot waar, die drie aken trok. Ook waren er twee Duitse Flak-schepen bij die de vrachtschepen beveiligden. 

De toen zestien jarige Wiebe Feenstra uit Lemmer was ooggetuige van wat er zich daarna afspeelde: 

Dinsdag 29 augustus 1944
We waren aan het zwemmen bij het witte hekje op de dijk naar het stoomgemaal, toen plotseling een paar Spitfires neerdoken op een konvooi vrachtschepen begeleid door Duitse FLAK-boten, parallel aan de Noordoostpolderdijk. De jachtvliegtuigen schoten fel, maar ook de Duitse FLAK-boten schoten als duivels terug. Eén van de Jabo's werd helaas geraakt en kwam achter de NOP-dijk in de polder terecht. Direct steeg een grote zwarte rookwolk op. We hebben niemand uit het vliegtuig zien springen, dus de arme piloot moet wel op slag dood zijn geweest. Als hij nu eerst maar een paar moffen heeft geraakt. Het is best mogelijk dat de vliegtuigen ook slachtoffers hebben gemaakt, want één FLAK-boot voer terug richting Lemmer. De andere vliegtuigen vlogen nog even hoog in de lucht rond en verdwenen toen in Westelijke richting. Het gebeurde allemaal zo vlug, dat we te verbouwereerd waren om uit het water te gaan om dekking te zoeken achter de dijk.

Zaterdag 25 november 1944
Vanmiddag zijn we met de roeiboot van Jilling Kingma zijn vader naar de Spitfire geweest die op 29 augustus jl. is neergekomen achter de N.O.P.-dijk ter hoogte van de 4 Km paal. Toen we van huis gingen was het prachtig weer. Tevens gingen we hout zoeken langs de N.O.P.-dijk. 

Aangekomen op de plaats waar de Spitfire was uitgebrand, zagen we dat er niet veel van waarde voor ons was achtergebleven. De Duitsers hadden de boel grondig opgeruimd. We konden nog wel zien dat het een flinke brand moet zijn geweest. Alles wat we vonden waren een paar stukjes aluminium, een paar bruikbare stukjes plexiglas van 10 mm dik en 20 mitrailleurkogels van 20 mm. Nadat we het plexiglas en de kogels in de roeiboot hadden gelegd, gingen we langs de dijk hout zoeken. 

Het neergehaalde toestel was de Spitfire van Cook. De piloot sneuvelde en zijn aangespoelde lichaam werd op 31 augustus 1944 begraven op de Algemene begraafplaats in Lemmer 

Frank Réné Malyon Cook

  • Geboren op : 08 september 1922 te Armadale, Victoria, Australië
  • Ouders : John Malyon Cook en Jeane Cook, uit Melbourne, Victoria, Australië
  • Dienst genomen op : 21 juni 1941 te Melbourne , Australië; 
  • Gesneuveld op : 29 augustus 1944. 

Bronnen: 

  • SGLO Verliesregister 1944 (NIMH) ,volgnummer T3959; 
  • Commonwealth War Graves Digitised Records and Archives AWM 27 (65) NAA : A705, 166/8/616; 
  • Oorlogsherinneringen 1940-1945 van Wiebe Feenstra; 
  • Zwanenburg, Gerrit J., En Toen Was Het Stil, Volume II, Den Haag: Royal Dutch Air Force 
  • Krantbericht: Argus Melbourne 12 oktober 1944. 

 

Klik hier om de gegevens van deze crashpaal als pdf te lezen

 

>>>Crashpaal 3 NOP

Wij helpen u graag verder

neem contact op