06-34017756

Crashpaal 4 NOP : B-24J Liberator 42-51495

                                      

        8th Air Force           93rd Bomb Group          329th Bomb Squad          Circle B

 Piloot

 Capt. Gene Leroy  Maddocks  Los Angeles,  California  0-818902  EVD
 Co-Piloot  1 Lt. Fred Lakner  Lock Haven,  Pennsylvania  0-818171  POW, Stalag  Luft 7A
 Command-  piloot  Capt. Oscar Phill        Hoffman  New Orleans,  Louisiana  0-805460  POW, Stalag  Luft 7A
 Navigator  1Lt.Edward Nicolas  Anderson Jr.  Eddystone,  Pennsylvania  0-716315  POW, Stalag  Luft 7A
 Radarnavigator  1 Lt. Cunnard Clarence    Strand  San Francisco,  California 0-738596  POW Stalag,  Luft 7A
 Pilotage  navigator  1 Lt. Anthony J. De Cillis  Jr.  New York, Bronx Co,  New York 0-712533  POW, Stalag  Luft 7A
 Bommenrichter  1Lt. Donald Naylor  Winn  Stephenville, Texas 0-717007  POW, Stalag  Luft 7A
 Radiotelegrafist  T/sgt. Norman Earl  Fuller  Oshkosh, Wisconsin 36802296  POW
   T/sgt. Richard Leroy  Wnuk  Milwaukee,  Wisconsin  36815099  POW
 Neusschutter  S/sgt. Kenneth Warren  Johnson  Holbrook,  Massachusetts 31370564  POW
 Stuurboordschutter  S/sgt. Paul Joseph  Suchcicki  New Haven,  Conecticut 31330007  POW
 Staartschutter   S/Sgt. Roy Gene  Michell  San Francisco,  California 39126670  POW

         
                                    Boven vlnr: Roy G. Micheli, Paul J. Suchcicki, Richard L. Wnuk
                                          Onder vlnr: Kenneth W. Johnson en Norman E. Fuller .
                                                         (foto T. ‘Pats’ Schuurman )                                      

Op zaterdag 24 februari 1945 togen 104 B-24 bommenwerpers van de 2nd Air Division naar de Duitse stad Misburg, om de daar gelegen raffinaderijen te bombarderen. Bij deze missie was een belangrijke taak weggelegd voor de bemanning van gezagvoerder Gene Maddocks. In plaats van de normale bezetting van tien man, had de Liberator deze dag twaalf bemanningsleden aan boord. Buiten de extra navigator, die de H2X-radar bediende, was ook de mission pilot (aanvalsleider) kapitein Oscar P. Hoffman bij hen ondergebracht. Maddocks’ B-24 zou de gevechts-wing aanvoeren. 

Om 8.00 uur steeg de 42-51495 van zijn thuisbasis in Hardwick op. Het toestel nam, als lead plane, de leiding van de golf B-24’s. Op weg naar het doel vertoonde de rechter buitenmotor kuren; dit had invloed op de snelheid waarmee kon worden gevlogen. Het doel was niet ver meer, maar aanvalsleider Hoffman zag zich genoodzaakt om de leiding over te dragen aan kapitein Bennett E. Everett in een ander vliegtuig. Dat bleek een goede beslissing want Maddocks’ toestel viel steeds verder terug in de formatie. Onder leiding van Everett werd het doel gevonden en de lading van de Liberators werd boven Misburg gelost. Maddocks dirigeerde zijn toestel richting Engeland, maar inmiddels gaf ook de linker buitenmotor problemen. Deze viel al snel stil. 

In het toestel besefte men dat het vliegtuig op nog twee werkende motoren hoogte en snelheid zou verliezen en daardoor niet in de formatie terug kon vliegen naar Engeland. Maddocks liet jagers inroepen en al spoedig verschenen er vier Amerikaanse P-51 Mustang-jachtvliegtuigen die hun ‘grote vriend’ zouden vergezellen.

De Nederlandse grens werd gepasseerd maar de kans dat ze Engeland zouden halen werd minimaal geacht. 

Maddocks stuurde de B-24 richting de Noordoostpolder en de vier escorterende jachtvliegtuigen volgden hem nauwgezet. De zuidelijke dijk van de polder ging onder hen voorbij en nu begon ook de rechter binnenmotor problemen te geven. Ook deze motor viel stil. Maddocks achtte de situatie onhoudbaar en gaf zijn crew het bevel om te springen. De elf mannen verlieten het toestel met hun parachutes. Maddocks sprong, zoals het een goed gezagvoerder betaamt, als laatste. De stuurloze B-24 dook - met nog één draaiende motor – naar beneden en crashte in de nieuwe polder.

Alle bemanningsleden kwamen veilig op de grond neer, maar de Duitsers waren snel ter plaatse en binnen 25 minuten waren elf van de twaalf crewleden gearresteerd. De Duitsers telden de krijgsgevangenen en waren uiterst voldaan. Naar hun weten bestond de bemanning van een Amerikaanse bommenwerper uit tien man en dit waren er elf. Met twee piloten in de groep leek iedereen er te zijn, met als bonus de elfde man. Gezagsvoerder Maddocks kon op deze manier de dans ontspringen en voortvluchtig blijven.

                
                                 Gene L. Maddocks( foto Jaap van der Woude)                            

Schipper Pieter Blokhuis van de BU-33 was met zijn botter op weg naar Friesland en nam daarvoor de route door de Lemstervaart naar Emmeloord. Hij was nu op weg naar Urk, maar lag aan de wal vanwege een rustpauze. Plotseling stond er een jongeman, gekleed in een vreemdsoortige overall,in de deuropening van de roef. De opvarenden van de botter schrokken en waren verbaasd. Na enige vragen werd duidelijk dat de man een Amerikaanse vlieger was. Gene Maddocks had op goed geluk contact weten te maken met de juiste mensen.

De bemanning van de botter besliste dat ze Amerikaan zouden verstoppen en naar Spakenburg zouden brengen. Zo geschiedde en in Spakenburg brachten ze Maddocks naar de lokale verzetsgroep. Daar wilde men er zeker van  zijn dat de opgepikte piloot geen infiltrant was. Op een avond kwamen ‘Duijs’, de leider van de verzetsgroep Spakenburg, en Wout Staal van het verzet in Eemnes op bezoek. Staal had de bij hem ondergedoken Canadese piloot Eddy Kryskow meegebracht. Kryskow kwam er al snel achter dat Maddocks was wie hij zei dat hij was.

Gene Maddocks ging mee naar Eemnes en dook onder bij de familie Staal. Van hieruit ging hij naar een ander onderduikadres en kwam bij de familie Kruize terecht. Maddocks voelde zich thuis bij de familie Kruize en verbleef  van 27 februari tot 9 mei 1945 bij hen. Daarna was hij vrij.

 

Gene Maddocks werd kort na de bevrijding via Parijs naar Le Havre gebracht. Hij meldde zich in Camp Lucky Strike en ontmoette daar zijn medebemanningsleden weer. Allen hadden hun krijgsgevangenschap goed doorstaan.

                                    

 Capt. Gene L.  Maddocks  +17 februari 1973, Los Angeles, Ca.  Green Hills Memorial  Park,
 Rancho Palos Verdes,
 Los Angeles Co,
Ca. Memory Lawn, 812,C 
 48 
 1 Lt. Fred  Lakner  + 16 augustus, 2007, Altoona, Blair  County
 Pennsylvania
 Alto Reste Burial Park,
 Altoona, Blair Co,
 Pennsylvania
 86
 Capt. Oscar P.  Hoffman  +7 Oct 1993, New Orleans, LA  Greenwood Cemetery,
 New Orleans,Orleans Parish
 Louisiana. Vak 34, Tulip  Metairie Venus
 76
 1Lt. Edward N.  Anderson  +23 december 1969    47
 1 Lt. Cunnard  C.  Strand  +5 mei 1998, CA    80
 1 Lt. Anthony  J. De  Cillis  +9 oktober 1988    67
 1Lt.Donald N.  Winn  + 17 april 2009, Aransas Pass, San  Patricio County,Texas  Prairie View Cemetery, Aransas  Pass, San Patricio Co,Texas  86
 T/sgt.  Norman E.  Fuller  + 16 april 2002, Tucson / Kino,  Pima, AZ  National Memorial Cemetery of  Arizona,Phoenix, Maricopa Co, Arizona,
 Sectie A8, Rij A, Graf 1
 78
 T/sgt.Richard  L. Wnuk  + 19 maart 1975, Milwaukee, WI  Wood National Cemetry,Milwaukee, WI.  Sectie 48,Rij 2, Graf 5  50
 S/sgt. Kenneth  W. Johnson  + 3 februari 1991, Brockton,  Plymouth, MA    67
 S/sgt. Paul J.  Suchcicki  +27 februari 2008, Ponce Inlet,  Volusia County, Florida  Volusia Memorial Park,
 Ormond Beach,Volusia
 Florida. Vak: Garden of Faith
 83
 S/Sgt. Roy G. Micheli  + 31 mei 1964  Golden Gate National Cemetery, San  Bruno
 San Mateo Co,
 Ca. Vak 2E, Graf 2069
 40


BRONNEN

  • Defensie, NIMH (2008); Verliesregister 1939-1945, volgnummer T5306 ;
  • Historische kring Eemnes; september 1985, jaargang 7, nummer 3;
  • Escape & Evasion rapport 3049; Capt. G.Maddocks;
  • Foto’s: Collectie T. Schuurman (Pats) &  J. van der Woude.

Kijk hieronder naar een filmpje over de B-24.

 

Klik hier om de gegevens van deze crashpaal als pdf te lezen

Lees hier het complete verhaal van Gene Maddocks, geschreven door John Dirven

>>>Crashpaal 4 NOP (6.2)

Wij helpen u graag verder

neem contact op