Crashpaal 8 NOP : B-17G Flying Fortress 42-37950

De vliegroute

Op 10 februari 1944 maakte de Flying Fortress B-17G-20-DL - #42-37950 - 7D-D - "Dinah Might" van 452nd Bomb Group / 731th Bomb Squadron / 8th USAAF een noodlanding op kavel J-107 in de Noordoostpolder.

De bemanning

2nd Lt. T.F. Sharpless Piloot USAAF POW
2nd Lt. C.V. Cassill Co-piloot USAAF POW
2nd Lt. J.J. Lyons Navigator USAAF EVD/POW
2nd Lt. A.J. Fleischbein Bommenrichter USAAF EVD/POW
S/Sgt. L.S. Moses Rugschutter USAAF POW
S/Sgt. J.W. Mosteller Radiotelegrafist USAAF POW
Sgt. F.W. Fisher Buikschutter USAAF POW
Sgt. D. Fineman Stuurboordschutter USAAF POW
Sgt. J.E.H. Shaw Bakboordschutter USAAF POW
Sgt. L.C. Tiedman Staartschutter USAAF POW

Deze Flying Fortress was opgestegen van de RAF basis Deopham Green in Norfolk voor een aanval op Braunschweig. Op de terugweg werd het vliegtuig door Duitse jagers zodanig beschadigd, dat terugkeer naar Engeland onmogelijk werd. De piloot gaf het bevel om te springen. Lyons, Cassill en Fleischbein gaven hieraan gevolg en sprongen in de buurt van Ossenzijl. Piloot Sharpless bedacht zich en maakte een geslaagde noodlanding. Cassill werd vrijwel direct gearresteerd. Lyons en Fleischbein werden later in België opgepakt. De overige bemanningsleden maakten vrij snel contact met een paar Nederlanders, die hen naar hun nabijgelegen arbeiderskamp brachten. Een uur na de crash werd de crew in het kamp gevangengenomen door de Duitsers.

Klik hier om de gegevens van deze crashpaal als pdf te lezen

>>>Crashpaal 8 NOP (5.1)