Boek 'Geborgen in de Polderklei'

Update 21 april 2017:

Vanaf vrijdag 28 april aanstaande zal ons boek in de herziene versie weer in de boekhandel liggen. Hieronder treft u de winkels aan waar ons boek te koop is:

Aviation Megastore:

Telefoon : 0527 - 760 630

Titel : Geborgen in de Polderklei, Airmen van de Zuiderzee
Auteur : Bert Wijs

De provincie Flevoland kent een rijke geschiedenis. Aan de oppervlakte verraad dit ‘nieuwe land’ weinig van haar verleden, maar geborgen in de polderklei van de oude zeebodem liggen vele historische schatten verborgen. Het zijn de achtergebleven nederzettingen uit de steentijd en de gezonken schepen die de geschiedenis van de Ijsselmeerpolders op de kaart hebben gezet, maar er is meer !

Het Ijsselmeergebied had een belangrijke en speciale rol in de luchtoorlog tijdens de Tweede Wereldoorlog. Doordat het Ijsselmeer door afwezigheid van luchtdoelgeschut een betrekkelijke veiligheid bood en goede navigatiepunten bezat, werden vele aan- en terugvliegroutes over dit gebied gepland. Het is dan ook  niet verwonderlijk dat ook menig geallieerd en vijandelijk toestel, door verschillende oorzaken, in dit gebied is neergekomen en zijn achtergebleven. Bij het droogvallen van de polders kwamen diverse vliegtuigwrakken uit deze periode letterlijk weer boven water.

Een vliegtuigwrak is meer dan alleen een teruggevonden stuk metaal in de grond. Elk wrak kent haar afzonderlijk stukje geschiedenis en eigen verhaal. ‘Geborgen in de polderklei -Airmen van de Zuiderzee’ beschrijft niet alleen verschillende in de oorlog gebruikte vliegtuigtypen, maar wil vooral de verhalen achter een selectie van twaalf achtergebleven oorlogsmachines vertellen. De verhalen geven een beeld van de missies die men vloog en wat de bemanningen onderweg meemaakten, voordat hun vlucht in de golven van het Ijsselmeer of  in de woeste rietlanden van de Noordoostpolder eindigde. De verhalen zijn allen buitengewoon indrukwekkend en in verschillende gevallen eigenlijk onbeschrijvelijk. Het is onvoorstelbaar wat de vliegers hebben meegemaakt en hebben moeten doorstaan.Ook is er aandacht voor de wetenswaardigheden ten aanzien van de berging van de wrakken en voor wat er uiteindelijk van de bemanning terrecht kwam tot (soms ver) na de crash van hun toestel.

Deze publicatie is bedoeld om u als inwoner van Flevoland, of als geinteresseerde, kennis te laten nemen van dit stuk geschiedenis van onze provincie. Hiernaast  hopen wij hiermee de herinnering aan wat onze bevrijders tijdens de Tweede Wereldoorlog voor ons hebben betekend levend te houden.

Geborgen in de Polderklei –Airmen van de Zuiderzee is een uitgave van Stichting Ongeland.

Lees de recentie van dit boek hier!

>Boek