18-10-2014 Eerste herdenkingspaal crashsite uit WOII in Almere onthuld

Bericht afkomstig van : www.aironline.nl

Foto : Bijeenkomst kort voor de onthulling van de herdenkingspaal / Bron : www.aironline.nl

Het Bureau Archeologie en Monumentenzorg van de gemeente Almere heeft de eerste markering van een crashsite van een vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog onthuld. Dit in samenwerking met de Stichting Ongeland, de Stichting 4 mei herdenking Dronten en de Aircraft Recovery Group uit Heemskerk. Dit alles in het teken van oktober, de maand van de geschiedenis.

Foto : De herdenkingspaal met op de achtergrond de windmolen bij de crashsite / Bron : www.aironline.nl

Ter markering is aan het Lawsonpad bij de Oostvaardersdijk een markeringspaal neergezet. De markeringspaal is blauw-wit gestreept en heeft bovenop een uitgesneden rood silhouet van een Lancaster dat met zijn neus in de richting van de crashsite wijst.

Foto : De herdenkingspaal wordt onthuld / Bron : www.aironline.nl

De paal staat niet exact op de locatie van het geborgen toestel. Dat punt ligt aan de voet van één van de windmolens van het Natuurstroompark Jaap Rodenburg dat hier staat. Ook op die windmolen is een herkenningsteken aangebracht. Er is een silhouet van een Avro Lancaster aangebracht, een Engelse roundel en de crashdatum; 1 mei 1943.

Foto : De windmolen met de markering van de Lancaster / Bron : www.aironline.nl

Zie het kaartje hieronder voor de exacte locaties.

Foto : De locatie van de paal en de werkelijke crashsite /  Bron : www.aironline.nl

Na de onthulling van de herdenkingspaal liep een groep van ruim 50 belangstellenden naar de werkelijke crashsite aan de voet van de windmolen. Hier plaatste een ieder een kaars en werden er bloemen ter nagedachtenis aan de omgekomen bemanning neergelegd. De kaarsen vormden het silhouet van een Lancaster. Hierna werd een minuut stilte in acht genomen.

Foto links : Belangstellende lopen naar de crashsite met kaarsen en bloemen
Foto rechts : Door de straffe wind worden de kaarsen met enige moeite aangestoken
Bron : www.aironline.nl

Foto links : De kaarsen vormen het silhouet van een Lancaster
Foto rechts : Mooie respectvolle markering!
Bron : www.aironline.nl

Na deze officiële onthulling vertrokken de aanwezigen naar het bezoekerscentrum “De Trekvogel”, het oudste gebouw van Almere. Hier werd, onder het genot van een kop koffie en “vliegtuiggebak”, nog even teruggekeken op de ochtend.

Foto : Toepasselijk “vliegtuiggebak” / Bron : www.aironline.nl

Lancaster
Tijdens de vlucht van 30 april op 1 mei 1943 stortte de Avro Lancaster met de registratie ED706 / DX-A neer op de heenweg naar Essen in Duitsland. De bommenwerper maakte deel uit van No. 57 Squadron van het RAF Bomber Command. Twee uur na de start in Engeland, om 02.38 uur kwam de Lancaster neer in het IJsselmeer ten noorden van Muiderberg, nu kavel AZ71 Almere nabij het Lawsonpad.

Wrakstukken van dit vliegtuig zijn in 1978 geborgen door de Aircraft Recovery Group. Hierbij zijn ook de stoffelijke overschotten van twee van de zeven bemanningsleden geborgen. Tot op heden zijn alle inzittenden ongeïdentificeerd gebleven.
Aan boord waren:

Sgt. W.J. Glotham Piloot
Sgt. A.V. Ansell Navigator
Sgt. J. Hodgson Radiotelegrafist
Sgt. J.K. Mansley Werktuigkundige
Sgt M.J. Grace Bommenrichter
Sgt. W. Nugent Rugschutter
Sgt. C.D. Todd Staartschutter

De nacht waarin de Lancaster is neergestort viel erg slecht uit voor de geallieerde troepen. In totaal stortten er zes Lancasters en zes Halifax bommenwerpers neer boven Flevoland. In één nacht verloren zo 83 mensen het leven…

De Lancaster werd in de Tweede Wereldoorlog veel ingezet voor langeafstandsvluchten. Met de 7.377 gebouwde exemplaren werden zo’n 156.000 missie gevlogen. De Lancaster is uitgerust met 4 Rolls Royce Merlin V12 motoren van ruim 1.200Pk, dezelfde die ook in een Spitfire te vinden is.
Tegenwoordig zijn er nog maar twee Lancasters vliegwaardig. Eén in Canada en één in Engeland. Dit laatste toestel komt nog bijna jaarlijks op 4 en 5 mei naar Nederland om herdenkingsvluchten uit te voeren.

De Engelse luchtwaardige Lancaster wordt operationeel gehouden door de Royal Air Force. Het toestel is dus nog steeds in militaire dienst.

Andere crashsites
In de Flevopolder zijn al meer crashsites gemarkeerd, voornamelijk rondom Dronten. Al eerder is hier op AirOnline.nl aandacht aan besteed. Nu is er dus ook een paal opgericht voor een toestel dat in de gemeente Almere is neergekomen. Klik HIER om het eerdere artikeltje van AirOnline.nl te lezen.

>>>Plaatsing 1e paal Almere